Doel: 

De kids kunnen zichzelf toetsen op hun opgedane vaardigheden in een zeer korte tijd, tevens kan je met dit spel ook een ervaren met een onervaren koppelen zodat de kennis door gegeven wordt.

Speel terrein:

Liefst buiten rondom het gebouw, de opdrachten zijn dan daar opgericht.

Binnen is ook mogelijk, enkel dan zijn de opdrachten eenvoudiger.

Materiaal:

  • 100 enveloppe met elk een opdracht er in.
  • 2 dobbelstenen en dobbelbord
  • 1 jury tafel
  • Per koppel een schrijfplank met formulier 1 t/m 100 en pen
  • Alle materiaal die gekoppeld zijn aan de opdrachten. Boeken en spelmateriaal; en wat fop spullen die ze niet nodig hebben….

Voorbereiding:

  • Schrijf voor elk enveloppe een opdracht op een stevig papier, nummer het papier en de enveloppe gelijkwaardig.
  • Schrijf alle opdrachten op een formulier met eventuele antwoorden voor de jury.
  • Zet al het materiaal klaar op een tafel die nodig zijn voor de opdrachten.
  • Hang de enveloppe rondom het gebouw kris kras door elkaar op, zorg er voor dat de kids wel de opdrachtpapier in en uit de enveloppe kunnen doen.
  • De jury tafel met daar op de dobbelbord en dobbelstenen.

Spel:

Elk koppel heeft een formulier met daarop aangestreept hun begin nummer. Dat nummer gaan ze zoeken bij de enveloppen. Ze lezen de opdracht maar ze laten wel die opdracht in de enveloppe!

Nadat ze de opdracht uitgevoerd hebben en het is goedgekeurd door de jury mogen ze naar het dobbelbord. Gooien de twee stenen en het gegooide getal tellen ze op hun begin getal. Hun start nummer was bv 13, ze gooien 5 +2 = 7 dan moeten ze enveloppe 20 zoeken. Hebben ze die opdracht gedaan dan weer gooien en dan 20 plus gegooide optellen en die enveloppe zoeken.

Zijn ze bv bij 98 en gooien dan 2+4=6, dan is 98 + 6 = 4

Komen ze bij een nummer dat ze al gehad hebben dan de eerst volgende die ze nog niet gehad hebben.

De opdrachten:

Ik som hier een aantal op, de leeftijd bepaald de zwaarte van de opdrachten.. Voor welpen 6/10 jaar zijn natuurlijk de opdrachten anders als die voor de Explorer 15/18 jaar.

  • Maak een kruissjorring
  • Teken de vlaggenmast
  • Vertel een mop aan de jury
  • Maak een lopend vuurtje
  • Bak een ei
  • Maak een driepoot
  • Zoek vijf verschillende bladeren en vertel de boomsoort erbij
  • Teken een kompasroos
  • Vertel de jury wat je moet zeggen als je 112 belt.
  • Snij een punt aan een stok
  • Vouw een papieren bakje
  • Noem vijf reptielen
  • Maak een zonnewijzer
  • Zing een liedje voor de jury
  • Zet snel een hangmat op en ga er beide er in liggen
  • Vang drie soorten kruipende gronddiertjes
  • Vouw van een krant een papieren hoedje elk.

 

Je ziet dat er veel materiaal bij komt kijken die op of bij de tafel ligt, de koppels zullen deze zelf daar hun spullen zoeken, gebruiken maar ook weer terug leggen voor de andere koppels. De jury leden tekenen pas af als dat ook is gebeurd, pas daarna mogen ze dobbelen voor een andere opdracht.

De duur van dit spel kan de gehele middag zijn, niet alle opdrachten zullen ze vervullen maar dat is niet erg, zo kan een tweede keer toch weer leuk zijn omdat ze nog nieuwe opdrachten kunnen doen. (of je verfrist de opdrachten)

 

Belangrijk is dat de opdrachten snel uit te voeren zijn elk niet langer dan 10 minuten. Dit om de vaart er in te houden.

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb