Naam |
||||||||||||||||||||||
Korte omschrijving |
Het is jagen op anderen, de vlag verdedigen, sluipen en tactisch denken en samenwerken. Het spel leent zich er perfect voor om in een ander thema te gieten door de rangen aan te passen, en is in moeilijkheidsgraad eenvoudig te verhogen of te verlagen. |
|||||||||||||||||||||
Ontwikkelingsgebied |
|
|||||||||||||||||||||
Doelstelling |
|
|||||||||||||||||||||
Plaats |
Buiten |
|||||||||||||||||||||
Soort |
Teamspel, renspel |
|||||||||||||||||||||
Leeftijdsgroep |
Alle leeftijden |
|||||||||||||||||||||
Aantal spelers |
Grote groep |
|||||||||||||||||||||
Voorbereidingstijd |
kaartjes maken, terrein afbakenen |
|||||||||||||||||||||
Duur van het spel |
30 minuten tot een uurtje |
|||||||||||||||||||||
Nodig |
Kaartjes met rangen vlag voldoende groot terrein (bij voorkeur bosachtig om je te kunnen verstoppen, maar toch zo open dat er goed gerend kan worden). De grenzen moeten zijn af te bakenen |
|||||||||||||||||||||
Speluitleg |
|
|||||||||||||||||||||
Begin van het spel Elk team heeft z'n eigen speelveld waar een vlag verstopt moet worden. Minimaal 1 en maximaal 2 meter boven de grond. Als vlag kun je een theedoek gebruiken. Doel van het spel is om de vlag van de tegenpartij te stelen en naar je eigen terrein te brengen. Er wordt niet om de vlag gevochten, de enige manier om de vlag terug te veroveren is via het tikken.
Verloop van het spel Elke speler krijgt willekeurig een kaartje van één van de spelleiding, op het kaartje staat de rang, zie hieronder. Als een speler een andere speler tikt, moeten ze beide elkaars rang laten zien. De hoogste en sterkste wint en krijgt het kaartje van de verliezer. Die moet dus weer terug naar z'n speelveld om bij de spelleiding een nieuw kaartje te halen. Bij gelijke rangen gebeurt er niets en kunnen ze weer verder op jacht. Ook wordt hierbij soms gekozen om de kaartjes om te ruilen en de spelers een nieuw kaartje te laten halen bij de spelleiding. Er zijn echter een paar uitzonderingen. Zo is er de bom, de bom kan alle andere "personen" verslaan, met uitzondering van de mineur. De mineur is in staat om de bom onschadelijk te maken en kan dus zijn kaartje afpakken. Ook de spion is een uitzondering, deze staat het laagste in de rangorde, en kan dus door iedereen getikt worden, behalve de maarschalk. De spion is instaat om de maarschalk uit te schakelen.
|
||||||||||||||||||||||
Variant |
|
|||||||||||||||||||||
Belegeringsstratego
Nodig: 2 dobbelstenen Goede uitleg op papier Kaarten van kastelen Kaartjes met daarop de verschillende rangen
Spelverloop Dit is een levend stratego met een hoop speciale rangen. Het doel is namelijk niet om een vlag te veroveren, maar om het toebrengen van "schade" aan het kasteel van de tegenstander. Elke groep heeft een kasteel (op papier) met bijvoorbeeld 150 structuurpunten of hitpoints of hoe je het maar wil noemen. Als iemand van de tegenpartij het kasteel bereikt, kan die dobbelen voor het toebrengen van schade. De scores daarbij zijn heel anders dan de waarde van de rangen op het slagveld, immers, een ridder is machtig op het slagveld, maar doet niet veel tegen een kasteel, en een stormram doet precies het omgekeerde, is tamelijk hulpeloos en kwetsbaar op het slagveld, maar juist heel handig om een kasteel te slopen. Zie tabel. De koning is een speciaal geval: geen sterke vechter maar hij kan de dobbelsteenworp van een teamgenoot verdubbelen als hij achter die ander. Een koning kan dus het beste bij een ridder in de buurt blijven op het slagveld, en een kasteel en een kasteel aanvallen samen met een belegeringswerktuig. Let wel, meerdere koningen kunnen niet samenwerken, er is dus steeds maar één x verdubbeling mogelijk. Belangrijk in de voorbereiding: zorg dat je kaartjes maakt van de verschillende rangen. Teken een kasteel op een vel papier (of laat de groepen dit zelf doen). Leg de spelregels vooraf duidelijk uit, bijvoorbeeld aan de hand van een tekening.
|
||||||||||||||||||||||
Lijkt op |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
Speelkaarten
Maak jouw eigen website met JouwWeb