Naam

Levend mastermind

Korte omschrijving

Een actieve variant van het klassieke mastermind

Ontwikkelingsgebied

 

Doelstelling

Logisch nadenken

Plaats

Binnen

Soort

Renspel, puzzelspel

Leeftijdsgroep

Vanaf 10 jaar

Aantal spelers

Vanaf 10 spelers

Voorbereidingstijd

Formulieren maken

Duur van het spel

10 minuten

Nodig

7 stiften, van iedere kleur één.

Formulieren waarop de kleuren ingevuld kunnen worden.

Strookjes met opgaven. Eéntje voor iedere deelnemende letter.

Een jury

Speluitleg

 

Begin van het spel

Deel de groep in 2 tallen, elke groepje krijgt een eigen mastermind formulier  met daar op een unieke letter. De letter correspondeert met een vooraf ingevulde unieke kleurencombinatie van 4 kleuren anders kunnen de ploegen bij elkaar af kijken.

 

Spelverloop

Op de tafel in het midden liggen 7 stiften die de ploegen een voor een kunnen pakken om op hun mastermind formulier 4 vakjes kunnen te vullen met een kleur. Na het gebruik van de stift moet deze weer teruggelegd worden zodat een andere ploeg die kan gebruiken. Op die manier moeten spelers die zo snel mogelijk naar de tafel rennen op het moment dat de stift daar komt te liggen die zij nodig hebben. Op het moment dat ze 4 kleuren hebben ingevuld kunnen naar de jury om hun combinatie te laten controleren waarbij wordt aangegeven hoeveel kleuren ze goed hebben en hoeveel er op de juiste plaats staan.

En dit herhalen net zo lang tot dat ze de juiste combinatie hebben gevonden. 

Variant

 

 

 

Lijkt op

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb