Nodig:

  • gewone dobbelsteen
  • 20 vlaks dobbelsteen

 

Markeer over de hele vloer een pad af van vakken  (ter grootte van A3)vanaf een start tot aan een finish.
afhankelijk van de tijd die je wilt besteden kies je voor een langere route om af te leggen.
voor een spel van +/- anderhalf uur gebruikten wij een pad van ongeveer 150 vakken.

Hierop zijn willekeurig verschillende afbeeldingen en teksten.

Ongeveer om de 3 vakken plaats je een afbeelding.

Gewone gans

Als je op een gewone gans beland, mag je het aantal gegooide ogen nogmaals afleggen.

Moeder gans:

Moedergans wilt graag haar kuikens bij zich houden.

Hierom mag als iemand op moedergans stapt de persoon die als achterste in het spel staat op het vakje achter moeder gans komen staan. Ongeacht of deze persoon een beurt moest overslaan, in de gevangenis zat o.i.d.

 

(hierdoor haal je kinderen die erg achterop raken sneller bij het spel betrokken.)

Gijs gans:

Beurt overslaan.

(naast Gijs Gans kan je een bank neerzetten om zo duidelijk te maken of je een beurt aan het overslaan bent.)


The G gans.

Een G wil graag mensen om zich heen hebben.
de persoon die hierop beland mag dus 1 persoon kiezen die op het vakje voor hem komt te staan, en daarna 1 persoon kiezen die op het vakje achter hem komt te staan.

(zo kunnen jeugdleden elkaar een beetje hinderen of helpen.)

(om kinderen sneller bonussen te geven kan je deze plaatsen natuurlijk ook een bonus plaatsen die daardoor actief wordt. (gouden ei, dief, brug o.i.d.))

De gans die de gouden eieren legt:

Als iemand op deze gans beland mag deze persoon voortaan in plaats van met een 6-dobbelsteen met een 20- dobbelsteen (gouden ei)gooien.

(dit geld niet 1 beurt, maar voor de rest van het spel)

De dief:

Als iemand op de dief komt zijn er 2 mogelijkheden.

Als de persoon een 20-dobbelsteen(gouden ei) mag gooien wordt deze door een fictieve dief gestolen.

Als deze persoon geen gouden ei heeft, mag hij/zij 1 persoon met gouden ei kiezen waarvan de dief het ei wilt gebruiken.


BRUG:

Ga verder naar de volgende brug.

(over het veld verspreid liggen meerdere bruggen, deze zijn vergelijkbaar met teleporteren. Wij plaatsten ze op ongeveer 25 plaatsen uit elkaar. )

(het is leuk om er vlak voor het einde ook 1 te plaatsen. Zo kan iemand die terug aan het stappen is vanaf de finish ook een brug terug springen.)

GEVANGENIS

een speler die hier opkomt blijft hier zitten totdat hij/zij is ingehaald door een andere speler (al dan niet door een brug/sprong / moedergans) of is vrij als hij/zij in haar beurt een gelijk getal gooit met 2 6-dobbelstenen.

Start opnieuw en gooi 3 keer

Als er iemand hierop komt moet deze vanaf de startlijn opnieuw beginnen en mag 3 keer gooien en lopen. De bonussen waar hij in worp 1 en 2 op komt te staan zijn niet van kracht.
de eindlocatie is echter wel een actieve bonus.

(het is leuk om niet te veel hiervan te plaatsen. Wij hadden er 2, de eerste op ongeveer 1/3e en de laatste op ongeveer 10 plekken voor het eind.)

 

Verder hadden we op lege plaatsen op te vullen nog een paar standaard bonusjes zoals +5 of -8 of iets dergelijks.

Vlak voor de finish is het aan te raden om een –20 te plaatsen die dan uitkomt op een moedergans

Hierdoor komt iemand die in de eindfase helemaal overnieuw moet beginnen redelijk snel weer terug richting de finishlijn.

Het is handig om zelf als spelleider met een dienblad en papier tussen de kinderen door te lopen om zo bij te kunnen houden wie er aan de beurt is en wie er met een gouden ei mag gooien.

 

We hopen dat deze aangepaste versie van het levend ganzenbord bevalt.

Bij ons had het effect dan kids die meestal geen hele opkomst stil kunnen blijven zitten nu ineens een hele opkomst stil staan in hun vak.

 

De afbeeldingen zijn echter niet van mij, deze heb ik puur via google gevonden op gans / goose etc.

 

[bron: zeeverkenners groep Robert Baden Powell uit Capelle a/d IJssel.]

Maak jouw eigen website met JouwWeb